סיכום הנסיעה לבייג'ינג

במהלך טיול בן תשעה ימים לבייג'ינג, הוביל אותנו פרופסור יורי פינס במסע מרתק ורב-גוני אל נבכי ההיסטוריה והתרבות הסינית, בעבר ובהווה. ביקרנו במוזיאונים, מקדשים, פארקים, טעמנו ממטעמים מקומיים ואף צפינו במופע אקרובטיקה מרהיב. לאורך כל הטיול, הוקסמנו מעושרה של התרבות וההיסטוריה הסינית, שניכרת בסין של ימינו, כמו גם מהאופן שבו סין השתנתה והתפתחה לאורך מאות שנים.

ביום הראשון לטיולנו, ביקרנו במקדש השמיים ובמוזיאון הבירה. בביקורנו במקדש השמיים, למדנו על השינויים שחלו עם הזמן במושג "מנדט השמיים". למדנו כיצד המקדש שימש להודות לשמיים על עזרתם לממשלה, ונדהמנו מהארכיטקטורה הייחודית של המקדש שאינה "גונבת" את תשומת הלב של המבקרים מהקיסר. הבניין עצמו פשוט יחסית; הריבוע מייצג את הארץ, העיגול מייצג את השמיים, והדרקון מייצג את כוחו של הקיסר. הקיסר היה מקיים תפילה מיוחדת במקדש בעת משבר, והמקדש נבנה כך שיש לו הד המגביר את קול תפילת הקיסר, שאותה בחנו כמובן.

 

במוזיאון הבירה, נחשפנו להיסטוריה העשירה של בייג'ינג, ולמדנו כיצד לא תמיד הייתה נתונה לשלטון סיני, ואף לא תמיד שימשה כבירת סין. התרשמנו עמוקות מהאוסף הארכיאולוגי של המוזיאון, ובייחוד מכדים עתיקים להגשת אלכוהול מתקופת הברונזה, המעוטרים בדמויות בעלי חיים. מוטיב זה שב ועלה פעמים רבות במהלך הטיול – מרכזיותם של בעלי חיים ויצורים אחרים (אמיתיים ומיתיים) באמנות ובעיצוב הסיני.

ביום השני, ביקרנו בגשר מרקו פולו, באנדרטת מלחמת ההתנגדות ליפן, ובמוזיאון הלאומי. נחשפנו לזוועות שביצעו היפנים בפלישה לסין, פרק אפל בהיסטוריה העולמית שלמרבה הצער לא זוכה לתשומת לב מספקת במערב. כיהודים, יכולנו להזדהות עם הטראומה הלאומית שחוותה סין במהלך המלחמה עם יפן, ולהבין את חשיבות הנצחתה. ביום השלישי, ביקרנו בקברי מינג, שם שוב התרשמנו מהאמנות היפה המשלבת דימויי בעלי חיים - זוגות פסלים שהוצבו לאורך השביל אל הקברים, המציגים לראווה אריות, פילים וגמלים, בין שאר יצורים, המובילים לפסלים של חיילים ומלומדים. הפסלים מעוצבים בקפידה ומשומרים היטב, ויוצרים כניסה מרשימה לקבר, לזכר תפארתה של שושלת מינג.

משם המשכנו אל החומה הגדולה, עליה טיפסנו כדי ליהנות מנוף עוצר נשימה של ההרים הסובבים. למדנו כיצד נבנתה החומה בחלקים במשך מאות שנים, לעתים קרובות במחיר אנושי כבד. היבט מרתק של החומה הגדולה הוא השינוי שחל בתפיסתה בסין לאורך הדורות; מסמל של אכזריות וניצול ממשלתי היא הפכה לאתר מורשת עולמי של אונסק"ו, סמל גאווה עבור סין, ואטרקציה תיירותית מרכזית. זו הייתה חוויה מיוחדת במינה, לצעוד לאורך מה שנחשב לאחד ממעללי הבנייה האנושיים הגדולים בהיסטוריה.

למחרת ביקרנו בעיר האסורה, שם למדנו על אורח חייהם של הקיסרים ועל מבנה החצר. התרשמנו מגודלה העצום של העיר האסורה, ומהאדריכלות שהיא מעודנת ומונוטונית בו זמנית; למדנו שזה נועד להדגיש את גדולתו של הקיסר ולגרום לפקידים המעטים שהורשו להיכנס לעיר האסורה להיות מודעים לחוסר משמעותם בהשוואה לקיסר. נחשפנו לעושרם העצום של הקיסרים הסינים, הישג מרשים שנוטה להיות מוזנח בתפיסה ההיסטורית המערבית של אימפריות עשירות.

ביום החמישי לטיול, ביקרנו באוניברסיטת בייג'ין (PKU) שם שמענו הרצאה בנושא המיעוטים בסין מפי פרופסור לסוציולוגיה באוניברסיטה. תוכן ההרצאה והשאלות שהעלתה בנוגע לנושא עצמו וגם בנוגע לזכויות אדם וחופש ביטוי בסין ליוו אותנו בהמשך כל הטיול. זכינו לפגוש סטודנטים בPKU איתם אכלנו ארוחת צהריים, שוחחנו על סין, ישראל והחיים עצמם. בשל חוסר הידע שלנו בשפה הסינית, זו הייתה הזדמנות נדירה עבורנו לשוחח עם מקומיים ולשמוע את דעתם הכנה גם על נושאים לא מאוד מדוברים בסין כמו זכויות אדם, זו הייתה חוויה נעימה ומאירת עיניים. לאחר מכן יצאנו לסיור רגלי ביואנמינגיואן, והוקסמנו ממרחבי הגנים ויופיים. נהנינו לטייל לאורך התעלות ולצלם את הנופים המרהיבים, מעין אי של שלווה בלב בייג'ינג השוקקת.

למחרת, הלכנו למקדש לאמה, שם למדנו על הבודהיזם הטיבטי וההיסטוריה שלו בסין. התרשמנו מהפסלים המפוארים של הבודהה ודמויות דתיות אחרות, ובייחוד מפסל שגובהו 26 מטרים ובנוי כולו מגזע אחד של עץ אלגום. בהמשך, ביקרנו במקדש טנז'ה, שם חזינו בפעילות הליטורגית התוססת שעדיין מתקיימת בו. ביום השמיני לטיול, ביקרנו במקדש דאואיסטי, ולמדנו על היישומים המעשיים של הפילוסופיה הדאואיסטית בתרבות הסינית עד היום - טאי צ'י, רפואה סינית ופנג שואי. חלקנו אף השתתפו בטקס דתי על ידי הדלקת קטורת וביקור אצל אלים ספציפיים במקדש.

לאחר מכן ביקרנו בארמון הקיץ, אתר מפואר ביותר, עם אגם מלאכותי, גבעות ומקדשים מרשימים היוצרים נוף טיבטי. למדנו על הקיסרית סיקסי, שבנתה את ארמון הקיץ, על שלטונה יוצא הדופן ועל מורשתה השנויה במחלוקת. מראה בלתי נשכח במיוחד היה סירת השיש של הקיסרית סיקסי; הישג ארכיטקטוני יוצא דופן שלא שימש שום מטרה מעשית, וכיום עומד כתזכורת בולטת לכישלונה של הקיסרית להכין את הצי הסיני לקראת מלחמת סין-יפן.

ביום האחרון לטיול, ביקרנו במחוז האמנות 798 של בייג'ינג, ולמדנו על אמנות מודרנית בסין, תופעה תרבותית המאופיינת בהשפעות מערביות כבדות. לאחר מכן נפגשנו עם נציגים בשגרירות ישראל, ושמענו הרצאה על יחסי סין-ישראל, ולבסוף צפינו במופע אקרובטיקה מרהיב.

במהלך הטיול, הופתענו שוב ושוב מהזרות המוחלטת של היבטים מסוימים בתרבות הסינית , ובו בזמן גילינו כיצד היא נוגעת בנושאים ומאבקים אנושיים אוניברסליים: מקומו של הפרט בחברה, היחסים בין האדם לטבע, חשיבות השימור ואופן השימור של ההיסטוריה וחיפוש אחר משמעות רוחנית.  הייתה לנו הזכות הגדולה ללמוד על התרבות הסינית בצורה כה מעשית - לחוות את עושרה ומורכבותה הייחודיים.