check
דבר ראש התכנית, פרופ' אייל ג'יניאו | אמירים תוכנית הצטיינות

דבר ראש התכנית, פרופ' אייל ג'יניאו

ברוכות הבאות וברוכים הבאים לתכנית "אמירים",אייל ג׳יניאו תכנית המצטיינים הייחודית לתואר ראשון של האוניברסיטה העברית! תכנית זו מבקשת להעניק לתלמידיה ותלמידותיה השכלה רחבה, מגוונת ומעמיקה במדעי הרוח. הלימוד בתכנית פתוח לכלל הסטודנטים והסטודנטיות באוניברסיטה העברית שעומדים בתנאי הקבלה וששואפים להעמיק את ידיעותיהם בתחומי הידע השונים הנלמדים במדעי הרוח. מיטב המרצים והמרצות באוניברסיטה העברית חולקים עם התלמידים את ידיעותיהם וניסיונם בנושאי מחקר שונים במסגרת קורסים שמיועדים לתלמידים ולתלמידות הלומדים בתכנית. ייחודה של התכנית מול תכניות מקבילות בארץ ובעולם, היא הצלחתה המוכחת ליצור קהילה לומדת ששוקדת יחדיו על לימוד משותף בקורסים ייעודיים לתכנית.

הלימוד מבוסס על דיונים בכיתה ועל קריאה וכתיבה מודרכת וכן על רכישת שפה זרה שנייה בנוסף לאנגלית. תכנית הלימודים מגוונת ועשירה, והיא משתנה מדי שנה בהתחשב גם בתחומי העניין של הסטודנטיות והסטודנטים. לצד הדיון הביקורתי על תפיסות, רעיונות, טקסטים מכוננים ויצירות אמנות שעיצבו את תרבות המערב, יש גם העמקה בתרבויות אחרות ובהן היהדות, האסלאם והתרבויות שעוצבו בתת היבשת ההודית, מזרח אסיה, אפריקה ועוד. כמי שמקדיש את חייו האקדמיים לחקר האימפריה העות'מאנית, חשוב לי שתלמידי התכנית ותלמידותיה יהיו חשופים במהלך לימודיהם למגוון רחב של תרבויות.

שיטת הלימוד בתוכנית משלבת בין לימוד פרונטלי במסגרת כיתתית לבין לימוד חוויתי, פעיל ויצירתי. אחד משיאיו של תהליך הלימוד בתכנית הוא קורס ייחודי שמבוסס על לימוד מקדים בכיתה וסיור בחו"ל שמתקיים בשנה ג'. בשנים הקרובות תלמידי התכנית אמורים ללמוד בקורס אינטנסיבי שיקח אותם ליעד משתנה בהתאם לתוכנית הלימוד. בין היעדים שנבקר בהם יהיו וונציה (2022), פאריס (2023), ביג'ינג (2024) ואסתנבול (2025). בנוסף, במהלך לימודיהם, התלמידים והתלמידות נוטלים חלק בפעילויות חברתיות שונות בין כתלי האוניברסיטה ומחוצה לה. הם אלה שיוזמים חלק גדול מהפעילויות ומקדמים אותן בסיוע של התכנית שאחראית על מימונן המלא בארץ ובחו"ל.

תכנית "אמירים" היא תכנית מצטיינים שמציבה במרכז את הסטודנטים והסטודנטיות. היא מציעה לימוד של מדעי הרוח כחוג שני של תלמידים ותלמידות מכל הפקולטות של האוניברסיטה העברית. התכנית מעניקה הזדמנות ייחודית ופותחת דלת בפני מי ששואף להבין טוב יותר את העולם בו אנו חיים. אני מזמין את כולכם וכולכן להצטרף אלינו למסע לימודי מרתק ומאתגר!

פרופ' אייל ג'יניאו, ראש התכנית